Явище, коли при натисканні гальма відчувається биття в кермо, знайоме багатьом водіям. По-перше, це впливає на ефективність гальмування, подовжуючи шлях сповільнення авто, по-друге – це банально неприємно. Складність цієї ситуації полягає в тому, що зазвичай ніхто не може встановити конкретну причину і відразу засуджують гальмівний диск. Та чи диски цьому виною і яка причина неприємного явища?
Для початку візьмемо трошки теорії. Переважна більшість гальмівних дисків виготовляються з сірого чавуну. Це сплав сталі з вуглецем, відомий своєю високою теплоємністю, найкраще порається з термічними навантаженнями під час їзди. Найкраще, але не завжди. Є у любого гальмівного диска слабке місце – і це коливання (а точніше різкі перепади) температур. Тобто, якщо в одній точці диску, при інтенсивному гальмуванні, стрімко виростає температура, а поруч поверхня залишається холодною, то на межі цих локацій може утворитися деформація полотна. Тобто викривлення. Якщо ці зміни будуть суттєвими, то в якомусь майбутньому є ризик появи биття в кермо при гальмуванні.
Другою, за поширеністю причиною, є недотримання правильної процедури прикатки нових гальмівних дисків. Детальніше про то, до чого призводить ігнорування цієї операції ми детально описували раніше.
Але є й ще одна причина для цього явища. В професійному середовищі її називають «різнотовщинністю». Що це таке? При достатньо значущому нагріві гальмівної системи, якщо колодка залишається довго притиснута до диску після зупинки, рештки накладки залишаються на розпеченій поверхні чавунного компоненту. Далі ці залишки створюють вразливі осередки, в яких температура буде рости швидше. З-за місцевого перегріву чавун перетворюється на цементит – більш тверду формацію сплаву. Як наслідок, при подальшому зносі гальмівного диску, на його поверхні виникають точки з різною товщиною. Ну і зрозуміло, нерівномірний рел’єф спричиняє биття при гальмуванні.
Найчастіше, якщо вібрації кермового колеса існують вже певний час, усунути причини досить складно. Популярна процедура проточки гальмівного диску – тимчасовий напівзахід, який в решті повертає все до початкового стану.
Яка може бути профілактика? Це зазвичай комплекс простих дій:
- встановлювати гальмівні диски і колодки суворо слідуючі інструкціям виробника авто;
- регулярно інспектувати стан супортів і ступиць;
- дозувати навантаження на гальмівну систему, уникаючи різких навантажень (як правило, це трапляється підчас екстремальних гальмувань с високої швидкості до повної зупинки);
- дотримуватися правил правильної прикатки.
Як можна здогадатися, не завжди якість гальмівного диску стає причиною виникнення такого явища, як вібрації керма. Звісно, купувати варто якісні розхідники, тому що йдеться про гальмівну систему, а це запорука безпеки. Акцент в нашому огляді зроблено на тому, що вираховувати причину варто більш уважніше. І відповідно, можливо в чомусь коригувати свій стиль їзди задля запобігання ризикам деформації гальмівних дисків авто.