Як "прочитати" гальмівні колодки?

Як

Кожна господиня знає, як вибрати молоко чи олію: знання простих характеристик допоможе не помилитися. І насправді, оцінив відсоток жиру, дату виготовлення, технологію пастеризації і виробника - і в кошику власне те, що хотів.

А тепер спробуйте уявити середньозваженого автомобіліста в супермаркеті запчастин чи на авторинку, в пошуках гальмівних колодок? На чому зосередити свою увагу? Які характеристики враховувати? А головне - де взяти інформацію про ті чи інші параметри гальмівних компонентів? А якщо взати до уваги ще й те, що коментарі продавців зводяться до шаблонних аргументів на кшталт «оці-найкращі-бо-я-такі-сам-купую», то вибір стає непомірно важким тягарем.

Фахівці Центру «Tormozi.UA» прагнуть надати до рук наших читачів об'єктивні характеристики, за допомогою яких вони легко зможуть оцінити будь-яку гальмівну колодку, при мінімальній участі «позиції» продавців. Для зручності ми розділили оцінку на кілька розділів. Крім того, для більшої об'єктивності - ми не будемо називати в цій пам’ятці жодної марки і виробника. Нехай вибір буде за покупцем.

1. Країна походження

Отже, однією з важливих характеристик є країна-виробник гальмівних колодок. Кожен другий водій вважає, що товари, наприклад, з Бельгії в кілька разів краще, ніж вироблені на Тайвані або в Китаї. Десь розів зо двадцять тому це можливо, мало би сенс. Натомість на сьогодні цей чинник вже швидко втрачає актуальність.

Давайте копнемо глибше - чому.

Перш за все, в епоху глобалізації економіки і загальної релокалізації виробництва в Китай вже практично всі бренди «першої лінії» мають заводи та представництва у Піднібесній. Тобто, колись німецькі ATE, Bosch, Textar, італійські Brembo, польскі ABE ітд – вже також мають фабрики в Азії. На практиці це виглядяє так, що на європейській ринок йдуть гальмівні колодки, вироблені як в ЄС, так і в Китаю.

Але не треба поспішати з висновками, бо якісної різниці ви навряд чи помітите. Часом навіть ситуація виглядає так, що парк устаткування на азійському заводі є кращим ніж в ЄС (а це найважливіший чинник в справі виготовлення фрикційних матеріалів). Власне тому робити ставку на країну походження колодок не варто. Але прийняти до уваги можна.

2. Упаковка

У наш час сучасних поліграфічних технологій друкується все і вся. І говорити про те, що якість друку однозначно говорить про якість товару, недалекоглядно. А ось з того, що надруковано на самій упаковці - можна зробити деякі висновки. Отже, перш за все, варто розуміти, що гальмівні колодки європейського бренду і товари з США підпадають під дію різних стандартів сертифікації, та й вимоги до інформації на коробці теж різні (один і той же штрих-код в Європі має 13 цифр, в Америці - 12). До речі, в інтернеті існує безліч он-лайн програм, що дозволяють перевірити справжність товару по штрих-коду. Спробуйте це зробити з підозрілими іменами.

Європа. Всі європейські гальмівні колодки підлягають обов'язковій сертифікації за стандартом ECE-90. На коробці вона позначається літерою «Е», поміщеної в коло з цифрою, де цифра вказує на країну, в якій проводилася дана сертифікація. Для пересічної людини ECE-90 R не дуже допоможе у визначенні характеристик, він лише вказує на законність виробництва даного продукту. В Європі також прийнято вказувати на упаковці:

- Застосовність гальмівних колодок;

- Вісь застосування;

- Назва серії;

-Штрих-код

Як бачите, європейська продукція не несе в собі ніякої корисної інформації (мається на увазі інформація про експлуатаційні властивості).

 

Мал. Європейська подушечка мало розповість покупцеві про що-небудь корисне (маються на увазі властивості). Стандарт ECE-90 і застосовність. У цьому і полягає ключова відмінність ринків Європи від США (де, власне, ринок колодок славиться своєю простотою і доступністю навіть для глибокого любителя)

США. Офіційні гальмівні колодки з Америки зобов'язані отримати сертифікат SAE Сертифікат SAE гальмівних колодок(європейський водій знайомий з ним для моторних олив). Маркування наноситься, як правило, на торцеву частину колодки, і складається з декількох цифр і двох букв. Так вони дадуть нам інформацію, яка значно корисніша ніж будь-який європейській аналог.

Зокрема, дві букви на кінці колодки допоможуть визначитися з технологією виготовлення гальмівної колодки, а також з коефіцієнтом тертя. Дві букви вказують на показник коефіцієнт тертя «на холодну» та «на гарячу». Сама буква прямо демонструє показник коефіцієнту (від С до Н).

Мал. Торцева маркування SAE може розповісти про багато властивостей колодок, вироблених в Північній Америці.

«Сірий» Китай - це абсолютно окрема тема: жодних сертифікацій, жодних штрих-кодів (або просто підроблених друкованих), ніякої додаткової інформації. Ну напевно, тут все просто і зрозуміло – обминаємо десятою дорогою.

3. Технологія

Тут ми обмежимося лише тим, що, наприклад, технологія виготовлення керамічних гальмівних колодок не має ні світових, ні регіональних стандартів. Тому сьогодні можна легко знайти «підробку» турецької або китайської кераміки за смішною ціною, з такими самими властивостями. Фахівці Центру Tormozi.UA зіткнулися на території України щонайменше з трьома псевдобрендами псевдокерамічних накладок, які за властивостями не мають нічого спільного зі справжньою керамікою. А так як візуальна оцінка не дасть інформації про характеристики колодки, то будемо тільки радити:

1.) Висока ціна - не однозначний показник якості, натомість занизька - точно буде показником сумнівної якості (яким би привабливим не здавалася декларація продавця «Навіщо переплачувати за бренд?»)

2) Купуйте там і те, чому довіряєте.

4. Фрикційна суміш

Спробуємо на цьому трохи зосередитися. Справа в тому, що навіть візуальний огляд фрикційної накладки дозволить дати деяку оцінку якості товару.

1) Метал

Метал - це основний компонент, який, власне, і призначений для уповільнення авто. Без нього практично неможливо обійтися, і його вплив на якість гальмування теж значний.

Отже, найчастіше використовують в гальмівній колодці залізо та його похідні. Якщо подивитися на поверхню, то при використанні стали виділяється металева крихта кольору білого металу - її видно неозброєним оком. Як правило, сталь використовується в бюджетних колодках. Деякі «ноунейми» підвищують вміст металу щоб, таким чином, збільшити коефіцієнт тертя. Однак така, здавалося б корисна оптимізація, далі відгукнеться великою ціною - перегрівов та швидким зношуванням диска.

Переваги стали: добре тримає температуру, висока стійкість до зносу, дешева.

Недоліки: досить абразивна до чавуну гальмівного диска, слабо відводить тепло від нього.

Альтернативою стали є мідь і сплави на її основі. Останнім часом все частіше використовується серйозними виробниками, як краща заміна залізу. Візуально це легко визначити: видно вкраплення жовтого чи рудого кольору.

Переваги: практично ті ж властивості, що і в сталі, але мідь набагато «делікатніше» ставиться до диска, так як цей метал - м'який. Колодки на основі міді будуть набагато ощадливіші до гальмівного диска, ніж сталеві. При цьому - без втрати основних експлуатаційних властивостей. Ще одна з важливих властивостей міді (що також відрізняє її від сталі) є висока теплопровідність. Завдяки цьому накладки на основі міді рівномірно розсіюють тепло по всій підкладці і швидко відводять від дисків. В той же час сталь буде концентрувати нагрівання в одній точці, що може привести до перегріву системи.

Недоліки: колодки з мідним компонентом коштують дорожче, ніж колодки зі сталлю.

Мал. Зверху - керамічна накладка з мідною основою, знизу - металева накладка зі сталевими компонентами. Нижня (сталева) колодка відрізняється білястим відтінком сталевого кольору.

Мідь часто використовується в якісній органіці і кераміці. Через що вартість таких колодок вище середнього. Однак елементарна математика говорить на користь мідної складової: 500-1000 гривень переплати за мідь дозволяє заощадити 1500-3000 гривень на гальмівних дисках.

І ще одна важлива річ. Тут йдеться про розміри частинок компонентів, що входять до складу фрикційної накладки. Говорячи про виробництво колодок, можна виділити одне з правил, загальних для всіх видів: чим дрібніше фракція (чим сильніше подрібнюються компоненти) інгредієнтів, що входять до складу суміші, тим вище експлуатаційні властивості колодки. Перш за все, більш міцні внутрішні зв'язки між компонентами підвищують загальну стійкість до нагрівання (що дуже важливо для колодки). Крім того, такі гальмівні колодки прослужать значно довше (навіть до 30-50%), ніж склад з великою фракцією.


Мал. Неозброєним оком видно великі включення міді розміром з тирсу.

5. Графіт.

Технологія виготовлення органічних колодок (і їх 95% на європейському ринку) завжди буде включати графіт до складу. Функціональне призначення цього чорного порошку важно переоцінити. Графіт використовується в якості сухого мастила для змащування поверхонь диску та колодки. Це забезпечує рівномірне зношування цих елементів.

Часто ми стикаємося з думками на кшталт: «Якщо на долоню прикласти нову колодку і вона залишить чорний слід, це ознака неякісної продукції». Ну, крім іронічної посмішки, таке судження нічого не викликає. Справа в тому, що у випадку з фрикційними матеріалами (як доречі і з кашею) - мастила забагато не буває. Ми б поставили під сумнів накладки, які взагалі не залишають чорного осаду – це свідчило б про велику ймовірність того, що така колодка буде дуже агресивною до диску.

6. Ціна гальмівних колодок

Взагалі, це теж далеко не остання ознака при виборі колодок. Звичайно, і тут не все однозначно, але все ж деякі закономірності можна знайти.

Підемо логічним шляхом і спробуємо оцінити, що впливає на вартість колодки? А які основні прийоми використовуються виробниками для того, щоб здешевити колодку?

Низькосортні марки збільшують частку фенольної смоли, на шкоду процентному вмісту інших компонентів. Це здешевлює виріб, але така колодка після другого-третього гальмування в міському циклі починає швидко втрачати свої властивості, гальмівний шлях зростає невмолимо. Крім того, пари згорілого фенолу вкрай негативно впливають на дихальні шляхи.

Наступний, більш нешкідливий, метод зниження собівартості виробів - збільшення частки заліза в колодці. При зовні високих гальмівних властивостях поверхня гальмівного диска піддається перегріву та швидше зношується. В даному випадку, вартість чавуну і сталі набагато нижче ціни міді, тому собівартість виробу зменьшується.

Однією з дорогих технологій, що застосовуються при виготовленні прокладки, є порошкова технологія. Іншими словами, подрібнення компонентів в порошок. Часто виробники нібито якісних і дорогих колодок економлять на цьому. Тому, якщо ви вже налаштовані на якість і готові за справедливу ціну, то зверніть увагу на спосіб приготування компонентів суміші.

І наостанок порада від фахівців Центру Tormozi.UA: не поспішайте ділитися грошима з продавцем, який виправдовує низьку ціну «Навіщо платити за бренд? Більше того, у мене японська якість!» Тепер ви трохи озброєні, і можете самі оцінити та вибрати товар.

 

Запит по VIN